مدل 3 بعدی Catia و Creo

مدل 3 بعدی Catia و Creo

جهت طراحی مدلهای 3 بعدی خودتان میتوانید از طریق تلگرام من از طریق شماره درج شده بر روی عکس مدل تماس بگیرید.
مدل 3 بعدی Catia و Creo

مدل 3 بعدی Catia و Creo

جهت طراحی مدلهای 3 بعدی خودتان میتوانید از طریق تلگرام من از طریق شماره درج شده بر روی عکس مدل تماس بگیرید.

مکانیزم عملکرد دنده استارت در استارت خودرو

دنده استارت

دنده استارت قطعه ایست که در قسمت فوقانی دستگاه استارت قرار دارد و وظیفه انتقال قدرت از روتور استارت به فلایویل را به عهده دارد.

این قطعه به صورت پرسی و به صورت یکپارچه به همراه کلاچ دنده استارت همراه است. اصطلاح کلاچ دنده استارت در مکانیکی ها مرسوم نبوده و آنها با این کلمه آشنایی ندارند ولی عملا رفتار این قسمت از استارت مشابه رفتار کلاچ است. البته شباهت زیادی به دنده خودروی دوچرخه نیز دارد. ولی عملکرد اجزای آن متفاوت از آن است.

دنده استارت در لحظه استارت کردن خودرو به کمک دوشاخه استارت که نیروی خود را از اتوماتیک استارت دریافت میکند، به سمت چرخ دنده فلایویل هدایت میشود. و به دلیل وجود دنده مارپیچ بر روی محور روتور این عمل جابجایی تسهیل میابد. چراکه جهت دنده مارپیچ به گونه ایست که نیروی محوری تولید شده به سمت فلایویل است.

دنده استارت و کلاچ همراه آن به گونه ای طراحی شده که فقط در یک جهت قادر به انتقال گشتاور است و در خلاف جهت انتقال قدرت نمیدهد و در واقع خلاص میکند. (عینا مشابه عملکرد دنده خودرو دوچرخه)
این امر به این دلیل است که در صورتی که پس از روشن شدن موتور راننده همچنان دست خودر را بر روی استارت نگه دارد، دوران زیاد موتور موجب افزایش سرعت دوران روتور نشود چراکه در اینحالت موجب سایش شدید یاتاقانهای خشک ابتدایی و انتهایی استارت خواهد شد. و همچنین نیروی روتور استارت به نیروی مقاومت کننده در مقابل دوران تبدیل شده و مانع از افزایش دور موتور میگردد.


مجموعه دنده استارت و ملحقات کلاچ آن قابل باز کردن نبوده و از کمپانی بصورت پرسی تولید میشود. و برای باز کردن آن نیاز دارید که کاور آلمینیومی بالایی آن که به رنگ کرم رنگ در تصویر دیده میشود را تخریب کنید و این قطعه قابل ترمیم نبوده و پس از باز کردن دیگر بلا استفاده میگردد.


در زیر کاور، مجموعه فنرها و ساچمه های رول دیده میشوند که این ساچمه و فنرها عمل انتقال قدرت یکطرفه را به عهده میگیرند.

این انتقال قدرت به ترتیب از روتور شروع شده و از طریق دنده ماربیچ به بدنه کلاچ دنده استارت انتقال داده شده و از طریق ساچمه هایی که به زنگ سبز نشان داده شده و ناشی از نیروی اصطکاک به چرخ دنده میانی انتقال یافته و موجب به گردش درآمدن فلایویل میگردد.


در صورت نیاز به فایل مدل سه بعدی و نقشه های آن از طریق تلگرام، با شماره درج شده من بر روی عکس اول مدل تماس بگیرید.


نظرات 6 + ارسال نظر
حمید رضا غفاری جمعه 20 بهمن 1402 ساعت 07:30

سلام من یک ۲۰۷ اتومات دارم هنگام گردش به راست صدای تق تق از جلوی ماشین میومد که کلی خرج جلوبندی و پلوس و سگدست کردم مشکل حل نشد به طور تصادفی موقعی که جک زیر سمت راست ماشین بود بعد از استارت و روشن شدن ماشین صدای تق تق کشف شد که با گاز دادن ببشتر میشد باتری ساز پیچ های استارت رو در حالیکه ماشین روشن بود شل کرد و با دست فاصله داد دیگر صدای تق تق با گاز دادن نیومد استارت رو تعمیر کنم یا نو بخرم چون احتمالا قطعه ای از استارت به دنده فلایویل موقعی گردش به راست برخورد میکنه

امید چهارشنبه 29 آذر 1402 ساعت 23:27

سلام دنده استارت و دنده فراویل و اتمات استارت و عوض کردم بازم دنده استارت م رد میکنه

موسوی فر یکشنبه 14 خرداد 1402 ساعت 23:42

سلام دلیل هرز چرخیدن و نرسیدن آن با دنده فلایویل چیست. از زمانی ک اتومات استارت عوض کردم اینجوری شده و گاهی اوقات رد میکنه

در یکسر اتماتیک استارت یک دوشاخه استارت قرار داره که وظیفه رساندن دنده استارت به فلایویل را به عهده میگیره.

عموما ایراد باید از این قسمت باشه.

عبدالله جمعه 23 مهر 1400 ساعت 13:32

خدا پدرت مادرت را بیامرزد خیلی کمک کردی

ali یکشنبه 2 آذر 1399 ساعت 13:24

دنده استارت قابل تعمیر است فقط کافیست فنرها تعویض شوند

خیر دنده استارت یا اصطلاحا کلاچ استارت قابل تعمیر نیست. به این دلیل که یک کاور آلومینیومی بر روی آن پرس شده است و قابل باز کردن نیست. در صورتی که بخواهید به ملحقات داخل کلاچ استارت دسترسی پیدا کنید تنها راهش تخریب این کاور آلومینیومی است. و البته با باز کردن آن باز هم کاری از دستتان ساخته نیست. چون نه رولهای آن قابل تعویض است و نه سطوح شیبدار آن. فقط میتوانید داخلش را تماشا کنید.

البته شاید بتوانید یک کلاچ استارت نو از بازار خریداری کنید و آنرا با کلاچ فرسوده تعویض کنید.

علی یکشنبه 5 اسفند 1397 ساعت 00:04

سلام وقتتون بخیر میشه دلیل این که دنده استارت فقط از دو ناحیه ساییده میشود ودر صورت جابه جایی دنده عملکرد آن به نحو احسن انجام میشودچیست

عموما نبایستی ساییدگی در دنده استارت ایجاد بشود. سطوح شیبدار بر روی دنده استارت بگونه ای طراحی شدند که درگیری فلایویل و دنده استارت را تسهیل میکند.

با اینحال اگر ساییدگی در بخش دنده استارت میبیند ناشی از برخورد دنده های فلایویل و دنده استارت است. اگر لقی در مجموعه استارت ندارید، ایراد بایستی از فنر پشت کلاچ استارت باشد که نمیتواند دنده استارت را در حالت غیرفعال به عقب برگرداند و برخورد مستمر با فلایویل را دارد که سبب ساییدگی آن میشود.

تمام اینها با فرض اینکه مارپیچ تابدیده نیست و امکان حرکت آزدانه دنده استارت وجود داشته باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد